7 wskazówek, jak radzić sobie z lękiem podczas ciąży

Kategoria:

Opis

Kilka miesięcy temu byłaś zachwycona, widząc drugą linię w swoim pozytywnym teście ciążowym. Teraz? Czujesz się zaniepokojony każdym zwrotem akcji, że coś może być nie tak. To uczucie, którego po prostu nie możesz się otrząsnąć i zaczyna wpływać na twoje codzienne życie. Czy ciąża nie powinna być czasem radości? Jeśli cierpisz na lęk, może to być skomplikowane. Oto więcej informacji na temat lęku podczas ciąży i kilku sposobów radzenia sobie.

Niepokój podczas ciąży

Być może słyszałaś, że depresja poporodowa jest głównym problemem kobiet po porodzie. Ale istnieją inne warunki nastroju, które mogą wpływać na twoją ciążę. Więcej niż 1 na 10 kobiet w ciąży odczuwa w pewnym momencie niepokój.Przyczyny lęku w czasie ciąży ciąża i zdrowie

Niektóre kobiety odczuwają zmniejszenie objawów w czasie ciąży, ale Twój lęk może się nasilić. W końcu nie wszystko, co wywołuje niepokój, jest pod Twoją kontrolą. Zmiany hormonalne podczas ciąży mogą wpływać na substancje chemiczne w mózgu. Może to powodować niepokój.Ciąża to także czas ogromnych zmian. Niektóre z tych uczuć i wrażeń są mile widziane, podczas gdy inne są wręcz niewygodne i przerażające. Możesz nawet mieć komplikacje lub inne problemy, które nie dają Ci spać w nocy.

Objawy lęku w czasie ciąży

Pewne zmartwienie jest naturalne w czasie ciąży. W końcu proces ten może być dla Ciebie zupełnie nowy. Być może spotkałeś się w przeszłości z sytuacjami, takimi jak poronienie, które dają powód do niepokoju. Ale jeśli te zmartwienia zaczną przeszkadzać w codziennym życiu, możesz odczuwać niepokój.

Objawy obejmują:

  1. uczucie niekontrolowanego niepokoju

  2. nadmiernie martwiąc się o rzeczy, zwłaszcza o swoje zdrowie lub dziecko
  3. niezdolność do koncentracji
  4. uczucie rozdrażnienia lub wzburzenia
  5. mając napięte mięśnie źle spać

Czasami napady lęku mogą prowadzić do ataków paniki. Ataki te mogą rozpocząć się bardzo nagle z powyższymi objawami i postępować. Podczas ataku paniki objawy mogą mieć bardzo fizyczny charakter, co może znacznie pogorszyć doświadczenie.

Objawy ataku paniki obejmują:

  1. czujesz, że nie możesz oddychać
  2. czujesz się jakbyś wariował
  3. uczucie, że może się zdarzyć coś strasznego
  4. Czynniki ryzyka lęku w czasie ciąży

Chociaż każdy może rozwinąć lęk podczas ciąży, istnieją pewne czynniki ryzyka, które mogą przyczynić się do tego, w tym:

  1. rodzinna historia lęków lub ataków paniki
  2. osobista historia lęku, napadów paniki lub depresji
  3. poprzednia trauma

  4. zażywanie niektórych nielegalnych narkotyków
  5. nadmiar stresu w życiu codziennym

Leczenie lęku w czasie ciąży. Łagodne przypadki lęku zwykle nie wymagają specjalnego leczenia, chociaż dobrym pomysłem jest poinformowanie lekarza o swoich uczuciach. W ciężkich przypadkach lekarz może zalecić leki po rozważeniu korzyści i ryzyka.

Niepokój i Twoje dziecko. Przyjaciele o dobrych intencjach mogli ci powiedzieć, że musisz przestać się martwić, ponieważ nie jest to dobre dla dziecka. Chociaż ich sentyment pochodzi z dobrego miejsca, możesz mieć wrażenie, że łatwiej powiedzieć niż zrobić zatrzymanie cyklu. Mimo to badania pokazują, że istnieje dobry powód, aby opanować lęk.Wysoki poziom lęku podczas ciąży wiąże się z ryzykiem rozwoju stanów takich jak stan przedrzucawkowy, przedwczesny poród i niska waga urodzeniowa.

Wskazówki, jak radzić sobie z lękiem w czasie ciąży

1. Porozmawiaj o tym

Jeśli czujesz się bardzo niespokojna w czasie ciąży, ważne jest, aby komuś o tym powiedzieć. Twój partner, bliski przyjaciel lub członek rodziny może być w stanie zaoferować wsparcie. Samo dzielenie się swoimi przemyśleniami i uczuciami może wystarczyć, aby powstrzymać je od przejęcia kontroli nad Twoim codziennym życiem. Możesz również poprosić swojego lekarza o skierowanie Cię do terapeuty przeszkolonego do pomocy w stanach lękowych. Niektórzy terapeuci specjalizują się w pomocy kobietom w ciąży.

2. Znajdź wydanie

Zaangażowanie się w czynności, które pomagają zmniejszyć stres i niepokój, może być dla Ciebie dobrą opcją. Aktywność fizyczna pomaga organizmowi uwalniać endorfiny. Działają one w mózgu jak naturalne środki przeciwbólowe. Poruszanie się to jeden z najbardziej polecanych sposobów radzenia sobie ze stresem.

Skuteczne działania obejmują:

  1. pieszy

  2. działanie
  3. joga

Nie lubisz spacerować, biegać lub przyjmować pozy? Rób to co kochasz! Pomóc może wszystko, co wprawia Twoje ciało w ruch. Wykazano, że aktywność aerobowa trwająca zaledwie pięć minut przynosi pozytywne korzyści. Zawsze porozmawiaj z lekarzem przed rozpoczęciem nowej rutyny ćwiczeń w czasie ciąży.

3. Porusz swój umysł

Możesz wypróbować czynności, które pomogą Twojemu organizmowi uwolnić endorfiny bez nadmiernego pocenia się, w tym:

  1. medytacja

  2. akupunktura

  3. terapia masażem
  4. ćwiczenia głębokiego oddychania

Amerykański Instytut Stresu zaleca głębokie oddychanie brzuchem przez 20 do 30 minut dziennie, aby złagodzić stany lękowe. Pomoże to dostarczyć więcej tlenu do mózgu i pobudzić układ nerwowy.

Aby spróbować, usiądź wygodnie i zamknij oczy. Wyobraź sobie, że uśmiechasz się wewnętrznie i uwalniasz napięcie w mięśniach. Następnie wyobraź sobie, że w twoich stopach są dziury. Wdech i jaWyobraź sobie powietrze krążące w twoim ciele. Zrób wydech i powtórz.

4. Odpocznij

Ważne jest, aby upewnić się, że śpisz wystarczająco dużo. Chociaż sen może wydawać się nieuchwytny w czasie ciąży, uczynienie go priorytetem może znacznie pomóc w łagodzeniu objawów lęku. Często budzisz się w nocy? Spróbuj zakraść się na drzemkę, kiedy tylko poczujesz taką potrzebę.

5. Napisz o tym

Czasami możesz nie mieć ochoty na rozmowę. Wszystkie te myśli potrzebują miejsca, do którego mogą się udać. Spróbuj założyć dziennik, w którym możesz wyrażać swoje uczucia bez obawy przed oceną.Może się okazać, że zapisywanie swoich myśli i uczuć pomoże ci uporządkować zmartwienia lub ustalić ich priorytety. Możesz również śledzić różne wyzwalacze, aby udostępnić je swojemu lekarzowi.

6. Wzmocnij się

Tokofobia to strach przed porodem. Jeśli twój lęk jest związany z samym porodem, rozważ zapisanie się na zajęcia z rodzenia. Poznanie różnych etapów porodu, tego, co robi Twoje ciało i czego można się spodziewać na każdym kroku, może pomóc w wyjaśnieniu tego procesu. Te zajęcia często oferują sugestie dotyczące radzenia sobie z bólem. Dadzą ci również możliwość porozmawiania z nnymi matkami, które mogą martwić się podobnymi sprawami.

7. Zapytaj swojego lekarza

Jeśli Twój niepokój wpływa na Twoje codzienne życie lub masz częste ataki paniki, skontaktuj się z lekarzem. Im szybciej otrzymasz pomoc, tym lepiej. Oprócz skierowania do terapeuty mogą istnieć leki, które możesz zażyć, aby złagodzić najpoważniejsze objawy. Nigdy nie powinieneś czuć się zakłopotany dzieleniem się swoimi przemyśleniami i uczuciami, zwłaszcza jeśli cię dotyczą.